KACZUSZKI

ROK SZKOLNY 2018/2019

wych. Halina Janota

 

KACZUSZKI

Założenia dydaktyczno-wychowawcze 



PAŹDZIERNIK 2018

TYDZIEŃ 1

TEMAT: IDZIE JESIEŃ… PRZEZ OGRÓD I SAD

Przewidywane osiągnięcia dzieci:

  • wskazuje patisona wśród innych warzyw; samodzielnie podaje nazwę patison i nazwy innych owoców i warzyw; rozpoznaje za pomocą dotyku wcześniej prezentowane owoce i warzywa;
  • śpiewa refren piosenki; wie, że spożywanie owoców i warzyw jest zdrowe
  • liczy w zakresie 4; rozpoznaje i nazywa wybrane owoce z ogrodu i sadu; zna niektóre sposoby przechowywania i przetwarzania owoców i warzyw
  • rozpoznaje nazwy wybranych owoców i warzyw; wykonuje pracę plastyczną według instrukcji
  • potrafi skomponować zdrową przekąskę; wykonuje działania praktyczne według instrukcji

TYDZIEŃ 2

TEMAT: IDZIE JESIEŃ… DO ZWIERZĄT

Przewidywane osiągnięcia dzieci:

  • rozpoznaje wiewiórkę, określa, czym się żywi; słucha z uwagą czytanego tekstu
  • wie, jak zwierzęta przygotowują się do zimy; śpiewa piosenkę; nazywa wybrane zwierzęta
  • liczy w zakresie 4; nakleja tyle samo elementów, ile jest kropek; składa obrazek z trzech części
  • wie, co robi jeż jesienią; wykonuje pracę plastyczną z wykorzystaniem pestek słonecznika
  • rozpoznaje i nazywa zwierzęta leśne; wie, jak zachowuje się przyjaciel lasu; wypowiada się na podany temat

TYDZIEŃ 3

TEMAT: CO Z CZEGO OTRZYMUJEMY

Przewidywane osiągnięcia dzieci:

  • wie, jak piecze się chleb; słucha z uwagą czytanego tekstu
  • opowiada, w jaki sposób powstaje chleb; śpiewa refren piosenki
  • tworzy sensowne pary obrazków; liczy w zakresie 4
  • rozpoznaje i nazywa produkty, które są uzyskiwane dzięki hodowli zwierząt; wykonuje pracę plastyczną pod kierunkiem nauczyciela
  • wie, że istnieją różne rodzaje pieczywa; próbuje ich smaku

TYDZIEŃ 4

TEMAT: IDZIE JESIEŃ… Z DESZCZEM

Przewidywane osiągnięcia dzieci

  • rozumie, że deszcz jest potrzebny; słucha z uwagą czytanego tekstu; wypowiada się na określony temat

  • porusza się rytmicznie przy piosence; śpiewa refren piosenki; wypowiada się na podany temat

  • stosuje słowa: duży, mały

  • słucha odgłosów, rozróżnia je i nazywa; maluje palcem, korkiem lub patyczkiem

  • eksperymentuje z wodą


WRZESIEŃ 2018

TYDZIEŃ 1

TEMAT: TO JESTEM JA

Przewidywane osiągnięcia dzieci:

  • uważnie słucha opowiadania; odpowiada na pytania dotyczące opowiadania; potrafi współdziałać z kolegami
  • uczestniczy w zabawie ilustrującej piosenkę; uczestniczy w zabawach z elementem rzutu
  • wskazuje przedmioty mające jedną wspólną cechę
  • odpowiada na pytania dotyczące opowiadania
  • bawi się w zabawy ruchowe integrujące grupę; odpowiada na pytania dotyczące wysłuchanego tekstu

TYDZIEŃ 2

TEMAT: MOJA GRUPA

Przewidywane osiągnięcia dzieci:

  • nazywa części garderoby; słucha z uwagą czytanego tekstu; określa, w co jest ubrane
  • śpiewa refren piosenki; ustawia się w kole z innymi dziećmi
  • segreguje przedmioty ze względu na przynależność do grupy zabawek; stosuje określenia: na, pod, nad, za, obok
  • koloruje rysunek; stosuje się do wspólnie ustalonych zasad grupowych
  • określa chronologię wydarzeń na podstawie dwóch obrazków (co było wcześnie, co było później)

TYDZIEŃ 3

TEMAT: MOJA DROGA DO PRZEDSZKOLA

Przewidywane osiągnięcia dzieci:

  • wie, jak bezpiecznie przechodzić przez ulicę; słucha z uwagą czytanego tekstu; rozpoznaje numer alarmowy 112; wymienia nazwy różnorodnych pojazdów
  • wypowiada się na temat bezpiecznych zachowań;
  • przestrzega reguł podczas gry; rozpoznaje wybrane znaki drogowe; stosuje określenia: do przodu, do tyłu, w bok, w górę, w dół
  • wie, jak bezpiecznie przejść przez ulicę; rozumie dwojakie znaczenie słowa zebra;
  • wie, co robi policjant; rozwiązuje quiz

TYDZIEŃ 4

TEMAT: IDZIE JESIEŃ… PRZEZ LAS, PARK

Przewidywane osiągnięcia dzieci:

  • nazywa wybrane dary jesieni; recytuje wiersz; segreguje przedmioty według określonej cechy; odpowiada na pytania dotyczące opowiadania

  • podaje wymienione w tekście elementy

  • Liczy i porównuje, stosuje określenia: więcej, mniej; segreguje liście według wielkości; stosuje określenia: duży, mały
  • poznaje wybrane grzyby
  • rozpoznaje i nazywa elementy złożonego przedmiotu (ludziki)

 



ROK SZKOLNY 2017/2018

wych. Katarzyna Simlat

KACZUSZKI

 

Założenia dydaktyczno-wychowawcze 



 MAJ

TYDZIEŃ I 07.05.2018-11.05.2018 Na wiejskim podwórku

  • poznanie informacji o życiu zwierząt gospodarskich
  • układanie puzzli z wizerunkiem zwierzęcia
  • zabawa matematyczna „Nogi i rogi”- grupowanie obrazków
  • quiz: prawda czy fałsz- poznawanie zwyczajów zwierząt z gospodarstwa wiejskiego
  • zabawa dźwiękonaśladowcza „Na wiejskim podwórku”

 

TYDZIEŃ II 14.05.2018-18.05.2018 Kto ty jesteś? Polak mały!

  • oglądanie mapy Polski oraz ilustracji przedstawiających różne jej regiony, flagę narodową oraz flagę Unii Europejskiej
  • wysłuchanie hymnu narodowego- przypomnienie o właściwej postawie podczas słuchania hymnu
  • rozwiązywanie zagadek dot. najbardziej charakterystycznych symboli Polski
  • rozmowa o figurach geometrycznych na podstawie wiersza
  • rozmowa porządkująca wiadomości na temat polskich barw narodowych

 

TYDZIEŃ III 21.05.2018- 25.05.2018 Zabawy z mamą i tatą

  • rozmowa o wspólnych zabawach, festynach inspirowana wierszem
  • przypomnienie nazw owoców oraz rozmowa na temat kraju ich pochodzenia
  • doświadczenia dotykowe- wielozmysłowe poznawanie owoców
  • zabawa plastyczna- układanie kompozycji z pasków wg własnego pomysłu
  • rozmowa na temat własnej rodziny, roli mamy i taty

 

TYDZIEŃ IV 28.05.2018- 01.06.2018 Wycieczka do zoo

  • rozwiązywanie zagadek słownych o zwierzętach egzotycznych
  • zabawa twórcza dokończ zdanie  „Lubię zwierzęta, bo…”
  • oglądanie mapy świata- odszukanie kontynentu Afryki
  • zabawy rytmiczne z reakcją na umówione hasło
  • rozmowa na temat pracy weterynarza

KWIECIEŃ

TYDZIEŃ I 03.04.2018- 06.04.2018 WIOSENNE PORZĄDKI

  • odgrywanie ról w zabawach parateatralnych, posługując się mową, mimiką, gestem i ruchem
  • poznanie jak wygląda ogród uprawny
  • rozpoznawanie i nazywanie wybranych roślin uprawnych oraz ich nasion
  • poznanie nazwy i zastosowania wybranych narzędzi ogrodniczych
  • rozpoznawanie i nazywanie niektórych urządzeń gospodarstwa domowego
  • świadomość, że podczas korzystania z urządzeń elektrycznych trzeba przestrzegać zasad bezpieczeństwa i zachowywać ostrożność

 

TYDZIEŃ II 09.04.2018- 13.04.2018 DZIEŃ I NOC

  • rozpoznawanie i nazywanie zjawisk atmosferycznych, przyporządkowywanie im ustalonych symboli
  • zrozumienie stałego następstwa dnia i nocy oraz przedstawianie go w formie graficznej
  • grupowanie ilustracji według określonych kryteriów
  • odgrywanie scenek pantomimicznych
  • nazywanie i rozpoznawanie niektórych gatunków zwierząt żyjących w Polsce

 

TYDZIEŃ I 16.04.2018- 20.04.2018 KODEKS MAŁEGO EKOLOGA

  • wnioskowanie o obserwowanych zmianach zachodzących w rozwoju hodowanych roślin
  • nazywanie aktualnego miesiąca, pory roku oraz słowne opisywanie cech charakterystycznych występujących wiosną
  • zrozumienie pojęcia „Światowy Dzień Ziemi”
  • poznanie sposobów segregacji śmieci
  • zrozumienie, że czynności dnia codziennego mogą wpływać na ochronę środowiska

 

TYDZIEŃ I 23.04.2018- 27.04.2018 DBAMY O ZDROWIE

  • odgrywanie ról w zabawach parateatralnych, posługiwanie się mową, mimiką, gestem i ruchem
  • rozpoznawanie i nazywanie przedmiotów służących do utrzymania higieny osobistej
  • poznanie schematu człowieka- nazywanie i wskazywanie części ciała
  • poznanie zawodu kucharki
  • poznanie czynności związanych z gotowaniem
  • wskazywanie produktów zdrowych i niezdrowych

MARZEC

TYDZIEŃ I 05.03.2018-09.03.2018 BAWIMY SIĘ KOLORAMI

  • nazywanie aktualnej pory roku i opisywanie słownie jej cech charakterystycznych
  • przeprowadzanie doświadczeń: uzyskiwanie i nazywanie nowej barwy w wyniku mieszania kolorów
  • oglądanie obrazów wybitnych malarzy
  • dostrzeganie szczegółów przedstawionych na obrazie i zadawanie pytań z nim związanych
  • uczestnictwo w ćwiczeniach ortofonicznych utrwalających prawidłową wymowę głosek

 

TYDZIEŃ II 12.03.2018-16.03.2018 POZNAJEMY INSTRUMENTY

  • rozpoznawanie i nazywanie wybranych instrumentów muzycznych
  • rozpoznawanie brzmienia wybranych instrumentów muzycznych
  • dostrzeganie prawidłowości i zależności między przedmiotami (zjawiskami) w najbliższym otoczeniu
  • udział w organizowanych zajęciach ruchowych – wykonywanie ćwiczeń według instrukcji słownej i pokazu
  • słuchanie w skupieniu muzyki poważnej

 

TYDZIEŃ III 19.03.2018- 23.03.2018 SZUKAMY WIOSNY

  • wnioskowanie o obserwowanych zmianach w przyrodzie w związku ze zmianą pór roku
  • poznanie cyklicznego następstwa pór roku
  • poznanie i umiejętność opisywania niektórych zjawisk atmosferycznych występujących wiosną
  • rozpoznawanie i nazywanie wiosennych kwiatów oraz ptaków przylatujących wiosną
  • rozumienie pojęcia zwiastuny wiosny

 

TYDZIEŃ IV 26.03.2018- 30.03.2018 MALUJEMY PISANKI

  • poznanie tradycji związanej ze świętami wielkanocnymi
  • poznanie wartości odżywczych niektórych roślin oraz spożywanie ich
  • odczytywanie przepisu kulinarnego zakodowanego za pomocą prostych symboli
  • podawanie liczebności zbioru, samodzielne zliczanie wyników
  • projektowanie kartki wielkanocnej

 


LUTY

TYDZIEŃ I 12.02.2018-16.02.2018  LUBIMY SIĘ ŚMIAĆ

  • słuchanie tekstów literackich i wypowiadanie się na ich temat
  • rozumienie konieczności utrzymania porządku, uświadomienie, że bałagan może być przyczyną wypadków
  • przeliczanie elementów zbioru
  • odtwarzanie rytmów w określony sposób
  • poprawne używanie liczebników głównych i porządkowych

TYDZIEŃ II 19.02.2018-23.02.2018  LUBIMY EKSPERYMENTOWAĆ

  • poznanie i zrozumienie pojęć: naukowiec, eksperyment
  • przeprowadzanie prostych eksperymentów badawczych
  • wyciąganie wniosków z obserwowanych zjawisk
  • ilustrowanie muzyki ruchem
  • wygrywanie rytmu muzyki na instrumentach

TYDZIEŃ III 26.02.2018- 02.03.2018 KIM BĘDĘ, GDY DOROSNĘ?

  • Poznanie nazw wybranych zawodów i związanych z nimi czynności
  • Identyfikowanie przedmiotów z właściwym zawodem
  • Przeliczanie, dodawanie i odejmowanie w zakresie minimum 5
  • Poznanie pojęcia wiatru i sposobu jego wykorzystania
  • Rozpoznawanie i nazywanie odgłosów otoczenia

STYCZEŃ

TYDZIEŃ I 02.01.2018-05.01.2018  BAJKI, BAŚNIE, BAJECZKI

  • Uzupełnianie kącika teatralnego
  • Stosowanie nowo poznanych wyrazów: biblioteka, czytelnik
  • Segregowanie przedmiotów i uzasadnianie dlaczego do siebie pasują
  • Zapoznanie z procesem powstania książki
  • Wyrażanie przeżyć i emocji bohaterów

TYDZIEŃ II 08.01.2018-12.01.2018  CZYJ TO DOM?

  • Rozpoznawanie i nazywanie domów wybranych gatunków zwierząt
  • Rozpoznawanie i nazywanie typów domów ludzi
  • Stosowanie pojęcia para w sytuacjach zadaniowych
  • Wykonywanie pracy wg instrukcji
  • Rozwiązywanie zagadek słownych i obrazkowych

TYDZIEŃ III 15.01.2018- 19.01.2018 KARNAWAŁOWE STROJE

  • Odgrywanie ról w zabawach parateatralnych, posługiwanie się mowa, mimiką, gestem i ruchem
  • Układanie krótkiego opowiadania związanego z oglądanym obrazkiem
  • Poznanie znaczenia słowa karnawał
  • Wykonanie prostego instrumentu, tworzenie muzyki
  • Liczenie, porównywanie elementów zbioru

TYDZIEŃ IV 22.01.2018- 26.01.2018 PREZENTY DLA BABCI I DZIADKA

  • Opisywanie wyglądu swoich dziadków
  • Dostrzeganie i rysowanie szczegółów postaci człowieka
  • Przygotowywanie upominków dla najbliższych
  • Śpiewanie piosenek
  • Liczenie, wymienianie liczebników w poprawnej kolejności

WRZESIEŃ

TYDZIEŃ I WESOŁE PRZEDSZKOLE

  • poznanie znaczków rozpoznawczych
  • słuchanie tekstów literackich
  • akceptacja ustalonych wspólnie zasad
  • poznanie pomieszczeń znajdujących się w przedszkolu
  • poznanie nazw figur geometrycznych

TYDZIEŃ II RAZEM JEST WESOŁO

  • wyrażanie myśli, emocji w formie muzycznej
  • reagowanie ruchem na zmianę tempa, dynamiki dźwięku
  • stosowanie różnych technik plastycznych
  • posługiwanie się określeniami pór roku
  • dostrzeganie różnic i podobieństw

TYDZIEŃ III TO JA

  • dbanie o ład i porządek w otoczeniu
  • chętne uczestnictwo w zabawach ruchowych
  • stosowanie określeń przodem do, tyłem do
  • nazywanie obserwowanych rzeczy i zjawisk
  • interesowanie się otaczającym światem przyrody, prowadzenie prostych doświadczeń

TYDZIEŃ IV KOSZ PANI JESIENI

  • poznanie i opisywanie zjawisk atmosferycznych
  • rozpoznawanie i nazywanie wybranych gatunków warzyw i owoców
  • przeliczanie elementów zbioru (zgodnie z możliwościami)
  • poznanie zasad zdrowego odżywiania
  • korzystanie z zmysłów: wzroku, smaku, węchu, dotyku