KOTKI

KOTKI

Założenia dydaktyczno-wychowawcze 



   

  ROK SZKOLNY 2018/2019

wych. Katarzyna Walkiewicz

MARZEC

W marcu jak w garncu 4.02 – 8.02.

Wiedza:

  • wie jaki mamy obecnie miesiąc
  • zna piosenkę Wstawaj! To już wiosna
  • wie jak wygląda tęcza jak powstaje

Umiejętności:

  • wymienia nazwy 3 zjawisk pogodowych
  • rozpoznaje przez dotyk ciepłe i zimne przedmioty
  • rozpoznaje i nazywa ubrania na wiosenne, odróżnia je od zimowych
  • wymienia przynajmniej 3 kolory tęczy

Postawa:

  • jest aktywne

 

Porządki w ogrodzie  11. – 15. 03.

 Wiedza:

  • poznaje zasady zakładania ogródka
  • poznaje zawód ogrodnika

Umiejętności:

  • dzieli na sylaby proste wyrazy
  • reaguje prawidłowo na ustalone sygnały
  • składa obrazek z trzech części

Postawa:

  • rozwija swoje zdolności plastyczne
  • dba o rośliny

 

Witaj wiosno!   18. – 22. 03

Wiedza:

  • rozumie wieloznaczność określenia kotki
  • wie jakie ptaki zwiastują wiosnę, zna ich wygląd
  • wie jaka jest obecnie pora roku i jaka będzie po niej

Umiejętności:

  • dopasowuje ptaki do ich gniazd na ilustracji
  • sprawnie posługuje się nożyczkami
  • znajduje przynajmniej 2 różnice na ilustracjach

Postawa:

  • dba o rośliny

 

Zwierzęta na wiejskim podwórku  25. – 29. 03.

Wiedza:

  • poznaje zwierzęta z podwórka i ich dzieci
  • poznaje domy zwierząt i potrafi nazwać

Umiejętności:

  • posługuje się nazwami zwierząt, wymienia przynajmniej 3
  • naśladuje ich glosy

Postawa:

  • chętnie poznaje zwierzęta z podwórka

—————————————————————————————————————————————–

Baśnie, bajki, legendy  4 – 8.02.

Wiedza:

  • wie co to bajka
  • zna postaci z poznanych bajek

Umiejętności:

  • potrafi nazwać postacie i bajki

Postawa:

  • chętnie słucha opowiadań, bajek i historii
  • aktywnie bierze udział w zajęciach

 

Bale, bale w karnawale  11. – 15. 02.

Wiedza:

  • wie czym zajmuje się fryzjer

Umiejętności:

  • dokonuje klasyfikacji wg jednej cechy
  • buduje wypowiedzi całymi zdaniami
  • liczy do 4

Postawa:

  • wykazuje zainteresowanie i współpracuje w sytuacjach zadaniowych

 

W dawnych czasach   18 – 22. 02

Wiedza:

  • wie jak wyglądał dinozaur
  • poznaje fizyczne właściwości węgla
  • poznaje fizyczne właściwości soli

Umiejętności:

  • dostrzega różni8ce w wyglądzie przedmiotów
  • rozpoznaje i nazywa wulkany na ilustracjach

Postawa:

 

Wynalazki  25. 02. – 1. 03.

Wiedza:

  • wie jak wygląda rower

Umiejętności:

  • potrafi rozpoznać różne rodzaje telefonów
  • wymienia przynajmniej 3 planety
  • rysuje słońce

Postawa:

  • chętnie uczestniczy w zajęciach

—————————————————————————————————————————————–

STYCZEŃ

Witamy Nowy Rok  2 – 4.01.

Wiedza:

  • zna nazwy pór roku

Umiejętności:

  • wymienia i wskazuje przynajmniej 3 części swojego ciała
  • rozpoznaje i nazywa ubrania zimowe

Postawa:

  • dba o swoje zdrowie

 

Co można robić zimą  7. – 11. 01.

Wiedza:

  • zna zabawy zimowe
  • wie jak się odpowiednio przygotować do wyjścia na śnieg
  • wie jakie są zasady bezpiecznej zabawy

Umiejętności:

  • potrafi bawić się z dziećmi podczas wyjść na ogród

Postawa:

  • jest ostrożne
  • podejmuje działania

 

Święto Babci i Dziadka   14 – 25. 01

Wiedza:

  • wie co to jest święto babci i dziadka i dlaczego je obchodzimy

Umiejętności:

  • potrafi zaśpiewać piosenkę dla babci i dziadka
  • ilustruje ruchem śpiewane słowa
  • potrafi okazywać i wyrażać uczucia

Postawa:

  • występuje dla babci i dziadka

 

Zimowe mistrzostwa sportowe  28. 01. – 1. 02.

Wiedza:

  • wie jakie są zasady bezpiecznej zabawy
  • zna zasady fair play

Umiejętności:

  • jest sprawne ruchowo
  • wykonuje zadania i ćwiczenia ruchowe

Postawa:

  • chętnie bierze udział w zawodach sportowych
  • rywalizuje z innymi

————————————————————————————————————————————-

GRUDZIEŃ

KOMPETENCJE DZIECKA:

Idzie zima ze śniegiem   3– 7.12.

Wiedza:

  • wie jaka pogoda występuje w okresie zimowym

Umiejętności:

  • ubiera się odpowiednio do warunków pogodowych
  • maszeruje w rytm
  • układa przedmioty zgodnie z jedną cechą, według poleceń n-la
  • tworzy kompozycje z różnych materiałów i tworzyw

Postawa:

  • dostrzega zmiany zachodzące w przyrodzie

 

Projekt Książka   10 – 14. 12.

Wiedza:

  • wie na czym polega zabawa badawcza

Umiejętności:

  • wybiera książki do czytania
  • potrafi powiedzieć z czego składa się książka
  • potrafi bawić się zgodnie z dziećmi
  • wymienia przynajmniej 2 książeczki dla dzieci

Postawa:

  • dba o książki
  • aktywnie uczestniczy w projekcie

 

W oczekiwaniu na święta  17 – 21. 12.

 Wiedza:

  • zna przynajmniej 3 tradycje świąteczne

Umiejętności:

  • liczy i przelicza w zakresie 14
  • śpiewa piosenki o tematyce świątecznej
  • wykrawa i dekoruje pierniki przy pomocy dorosłego
  • gra na instrumentach

Postawa:

  • chętnie poznaje obrzędy i tradycje świąteczne

—————————————————————————————————————————————-

LISTOPAD

KOMPETENCJE DZIECKA:

Listopadowe wspomnienia  5 – 9.11.

Wiedza:

  • zdobywa informacje na temat struktury i więzi rodzinnych

Umiejętności:

  • nazywa członków swojej rodziny
  • buduje proste zdania
  • śpiewa i ilustruje słowa piosenki

Postawa:

  • chętnie działa
  • jest zainteresowane zdobywaniem wiedzy

 

Jesienna pogoda  12. – 16. 11.

 Wiedza:

  • zdobywa informacje na temat tego co pływa a co tonie w wodzie
  • eksperymentuje z wodą

Umiejętności:

  • trenuje chwyt kredki
  • buduje proste zdania
  • śpiewa i ilustruje słowa piosenki
  • gra na instrumentach

Postawa:

  • chętnie eksperymentuje z wodą
  • podejmuje próby nauki tekstów piosenek

 

Zwierzęta domowe   19 – 23. 11

Wiedza:

  • zdobywa informacje na temat zawodu weterynarza
  • wie jakie zwierzęta mogą mieszkać w domu

Umiejętności:

  • trenuje sprawność manualną
  • buduje proste zdania
  • śpiewa i ilustruje słowa piosenki
  • nazywa swoje emocje (radość, smutek, złość)
  • uważnie słucha i odpowiada na pytania

Postawa:

  • jest opiekuńcze w stosunku do zwierząt

 

Zimno, coraz zimniej  26. – 31. 11.

Wiedza:

  • zdobywa informacje na temat zwierząt leśnych
  • poznaje zwyczaje wybranych zwierząt (niedźwiedź, jeż, wiewiórka)

Umiejętności:

  • nazywa poznane zwierzęta i wskazuje na ilustracji
  • buduje proste zdania
  • śpiewa i ilustruje słowa piosenki
  • przykleja w odpowiedni sposób elementy do kartki papieru
  • przelicza w zakresie 1-3
  • rozpoznaje i nazywa poznane ptaki – wróbel i sikorka

Postawa:

  • jest opiekuńcze w stosunku do zwierząt zimujących.

————————————————————————————————————————————–

PAŹDZIERNIK

 TEMATY: „Dary jesieni”, „Dbamy o zdrowie”, „Jesienią w parku i w lesie”,
„Zabawy na jesienne wieczory”.

  • Rozpoznawanie warzyw i podawanie ich nazw.
  • Kształtowanie umiejętności posługiwania się przymiotnikami; rozszerzanie słownika czynnego dzieci.
  • Rozpoznawanie owoców i podawanie ich nazw; posługiwanie się określeniami: twardy, miękki.
  • Wdrażanie do profilaktyki zdrowotnej poprzez zdrowe odżywianie się.
  • Poszerzanie wiedzy przyrodniczej na temat grzybów; wdrażanie do zachowania szczególnego bezpieczeństwa podczas ich rozpoznawania i zbierania.
  • Usprawnianie małej motoryki poprzez zabawy z plasteliną.
  • Poszerzanie wiedzy przyrodniczej o nazwy drzew liściastych (kasztanowiec i dąb) oraz ich owoców.
  • Układanie kompozycji z materiału przyrodniczego; rozwijanie kreatywności; zachęcanie do podejmowania nowych wyzwań.
  • Rozwijanie kompetencji matematycznych poprzez tworzenie i kontynuowanie prostych rytmów ruchowych, słuchowych i graficznych.
  • Usprawnianie małej motoryki poprzez naklejanie drobnych elementów.
  • Wdrażanie do udziału w zorganizowanych zabawach ruchowych.
  • Rozwijanie kompetencji językowych; poszerzanie słownika dzieci na podstawie pojęć nadrzędnych.
  • Rozumienie znaczenia wyrażenia zdrowe odżywianie się.
  • Zapoznanie dzieci z pracą lekarza pediatry; kształtowanie właściwego zachowania podczas wizyty u lekarza; zachęcanie dzieci do przełamywania lęku przed wizytą
    w gabinecie lekarskim.
  • Rozumienie konieczności dostosowania ubioru do warunków atmosferycznych.
  • Rozpoznawanie i podawanie nazw części garderoby; klasyfikacja ubrań.
  • Podnoszenie kompetencji matematycznych poprzez kształtowanie rozumienia liczby
    w aspekcie kardynalnym; przeliczanie w zakresie 1–3; określanie, ile jest elementów.
  • Rozumienie znaczenia jedzenia owoców dla zdrowia człowieka.
  • Poznanie znaczenia ruchu dla zdrowia; zachęcanie do udziału w zorganizowanych zabawach ruchowych w sali i w ogrodzie przedszkolnym.
  • Kształtowanie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
  • Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie jesienią i wiązanie ich z aktualną porą roku.
  • Kształtowanie umiejętności analizy i syntezy sylabowej.
  • Liczenie w dostępnym zakresie; porównywanie liczebności zbiorów i tworzenie zbiorów równolicznych.
  • Ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
  • Zapoznanie z wyglądem i nazwami różnych orzechów (włoski, laskowy).
  • Poznanie zwyczajów zwierząt szykujących się do zimy; rozpoznawanie zwierząt
    i podawanie ich nazw.
  • Dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie jesienią (przebarwianie się liści i ich opadanie).
  • Tworzenie obrazu do muzyki.
  • Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie jesienią i wiązanie ich z aktualną porą roku; zebranie eksponatów do kącika przyrodniczego.
  • Nabywanie odwagi w malowaniu ręką; utrwalanie nawyków higienicznych
    i porządkowych.
  • Doskonalenie wyobraźni ruchowej poprzez zabawę przy muzyce; kształcenie słuchu
    i poczucia rytmu.
  • Wdrażanie do umiejętnego korzystania z plasteliny, doskonalenie sprawności manualnej.
  • Wykonanie kukiełek do teatrzyku zgodnie z poleceniem n.; próby odgrywania różnych scen z życia za pomocą kukiełek (inicjowanie zabaw teatralnych).
  • Czerpanie radości ze wspólnej zabawy; nabywanie umiejętności rzucania i łapania piłki.

 

 

 



ROK SZKOLNY 2017/2018

wych. Halina Janota

 

KOTKI

Założenia dydaktyczno-wychowawcze 



 

 

MAJ

Temat tygodnia:    Na wiejskim podwórku                            Termin: 7.05.2018 – 11.05.2018

Przewidywane osiągnięcia dziecka:

  • rozpoznaje i nazywa wybrane gatunki zwierząt hodowlanych,: krowa, koń, kura
  • rozpoznaje i naśladuje głosy wybranych zwierząt hodowlanych
  • potrafi odtworzyć ruchem sposób poruszania się wybranych gatunków zwierząt
  • zna pochodzenie niektórych produktów często spożywanych – wie, że mleko pochodzi od krowy, jaja od kury, miód od pszczoły
  • tworzy kompozycje z różnych figur geometrycznych
  • w zabawach ruchowych reaguje na sygnał słowny i dźwiękowy
  • potrafi połączyć przyczynę ze skutkiem
  • w zabawach ruchowych reaguje na sygnał słowny i dźwiękowy
  • uczestniczy aktywnie w zabawach ruchowych ze śpiewem

 

Temat tygodnia:    Idziemy do ZOO                                       Termin: 14.05.2018 – 18.05.2018

Przewidywane osiągnięcia dziecka:

  • rozpoznaje i nazywa wybrane gatunki zwierząt egzotycznych
  • rozpoznaje i naśladuje sposób poruszania się oraz głosy wybranych zwierząt egzotycznych
  • rozumie pojęcia określające położenie przedmiotów w przestrzeni: wysoko, nisko, obok, na, pod, za, przed i ich używa
  • rozpoznaje i nazywa wybrane gatunki zwierząt żyjących w różnych środowiskach
  • lepi z plasteliny określone kształty
  • potrafi budować krótkie dialogi
  • dostrzega elementy humorystyczne w wierszu
  • wykonuje prace plastyczne z gotowych elementów
  • potrafi współdziałać podczas zabawy

 

Temat tygodnia:    Dla mamy i taty                                        Termin: 21.05.2018 – 25.05.2018

Przewidywane osiągnięcia dziecka:

  • zna imiona rodziców i rodzeństwa oraz dziadków
  • używa zwrotów oznaczających stopień pokrewieństwa, np.: babcia, dziadek, siostra, brat
  • wyraża swoje uczucia do rodziców i bliskichopowiada o swojej rodzinie
  • wykonuje upominki okolicznościowe dla bliskich
  • czerpie radość z obdarowywania innych
  • rozpoznaje i próbuje nazywać własne uczucia: radość, smutek, złość
  • używa zwrotów grzecznościowych w codziennych sytuacjach
  • liczy i porównuje liczebność zbiorów
  • potrafi pogrupować przedmioty według ich liczebności
  • próbuje budować dłuższe wypowiedzi na określony temat
  • aktywnie uczestniczy w zabawach ruchowych organizowanych przez N.
  • przestrzega reguł zabawy

 

Temat tygodnia:    Dzień Dziecka                                        Termin: 28.05.2018 – 1.06.2018

Przewidywane osiągnięcia dziecka:

  • opisuje wygląd dzieci z różnych stron świata – stara się znaleźć podobieństwa
  • uważnie słucha utworów literackich
  • opowiada o swoich ulubionych zabawach
  • umie określić części ciała innej osoby
  • śpiewa w grupie wspólnie z innymi dziećmi
  • określa kierunek, skąd dochodzi dźwięk
  • rozpoznaje dźwięki z najbliższego otoczenia
  • podczas tańca reaguje na zmianę tempa i rytmu muzyki
  • rozpoznaje i nazywa wybrane kolory

KWIECIEŃ

Temat tygodnia: Dzień i noc                                          Termin: 3.04.2018 – 6.04.2018

Przewidywane osiągnięcia dziecka:

  • Wie, że są określone pory dnia i nocy i łączy je z wykonywanymi czynnościami
  • Powtarza krótkie rymowanki
  • Zna stałe następstwo dnia i nocy
  • Dostrzega, co powtarza się w szeregu ułożonych przedmiotów, i kontynuuje występujące w danym układzie regularności poprzez dokładanie
  • Zna i nazywa wybrane zwierzęta aktywne w nocy
  • W zabawach reaguje na sygnał wzrokowy, słuchowy, gest

Temat tygodnia: Mali ekolodzy                                     Termin: 9.04.2018 – 13.04.2018

Przewidywane osiągnięcia dziecka:

  • Próbuje nazywać środowiska przyrodnicze przedstawione na ilustracji
  • Wie, że odpady można segregować
  • Zna kolor co najmniej jednego pojemnika i wie, jakie odpady można do niego wrzucać
  • Zna wygląd i warunki życia wybranych zwierząt leśnych – mrówka
  • Zna zasady zachowania się w lesie
  • Zna podstawowe zasady oszczędzania wody, np. zakręcanie kranu po umyciu rąk
  • Rozumie pojęcia określające położenie przedmiotów w przestrzeni: wysoko, nisko, obok, na, pod, za, przed

i ich używa

Temat tygodnia: Kolorowe witaminy                          Termin: 16.04.2018 – 20.04.2018

Przewidywane osiągnięcia dziecka:

  • Rozumie, że jedzenie owoców i warzyw ma pozytywny wpływ na zdrowie
  • Wie, że trzeba zachować umiar w jedzeniu słodyczy
  • Rozpoznaje i nazywa wybrane gatunki warzyw i owoców
  • Stara się wycinać nożyczkami określone kształty
  • Spożywa posiłek przy stole, zachowując czystość w miejscu jedzenia
  • Wypowiada się na określony temat
  • Aktywnie uczestniczy w zabawach ruchowych organizowanych przez nauczyciela
  • Potrafi segregować przedmioty według cech jakościowych

Temat tygodnia: Mój dom                                           Termin: 23.04.2018 – 27.04.2018

Przewidywane osiągnięcia dziecka:

  • Zna nazwę miejscowości, w której mieszka
  • Rozpoznaje budowle najbliższej okolicy
  • Umie nazwać kraj, w którym mieszka
  • Rozpoznaje melodię hymnu narodowego
  • Wie, że Warszawa jest stolica Polski
  • Rozpoznaje flagę narodową
  • Rozumie, że należy odnosić się z szacunkiem do symboli narodowych
  • Uważnie słucha krótkich utworów literackich

MARZEC

Lubimy rysować i malować Termin: 26.02.2018 – 2.03.2018

  • Potrafi współdziałać podczas zabawy
  • Odgrywa role w zabawach parateatralnych
  • Jest otwarte na nowe doświadczenia,
  • Chętnie wykonuje prace nowymi technikami plastycznymi
  • Rozpoznaje i nazywa wybrane kolory
  • Próbuje prawidłowo trzymać narzędzia kreślarskie podczas rysowania
  • Zna pojęcie para i stosuje je w adekwatnych sytuacjach

Lubimy śpiewać i grać Termin: 5.03.2018 – 9.03.2018

  • Zna i nazywa niektóre instrumenty muzyczne
  • Stara się zagrać na wybranych instrumencie perkusyjnym
  • Rozpoznaje dźwięki z najbliższego otoczenia
  • Podejmuje próby wycinania nożyczkami
  • Uczestniczy aktywnie w zabawach ruchowych ze śpiewem
  • Liczy w zakresie minimum 3 wszystkie zgrupowane lub uszeregowane przedmioty
  • Potrafi zaśpiewać łatwe 2-zwrotkowe piosenki

Wiosna, wiosna Termin: 12.03.2018 – 16.03.2018

  • Zauważa zmianę pogody wraz ze zmianą pory roku
  • Przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas spacerów
  • Potrafi wykonać prostą prace techniczna z gotowych elementów zgodnie ze wzorem
  • Dostrzega zmiany zachodzące w środowiskach przyrodniczych związane z porą roku – wiosną
  • Rozpoznaje i nazywa wybrane gatunki wiosennych kwiatów
  • Wykonuje zgodnie z poleceniami ćwiczenia kształtujące prawidłowy oddech
  • Przestrzega ustalonych reguł gry
  • Wie, że podczas gry można zwyciężyć lub przegrać

Wiosenne porządki Termin: 19.03.2018 – 23.03.2018

  • Rozpoznaje i nazywa wybrane narzędzia ogrodnicze
  • Rozumie, że rośliny należy pielęgnować
  • rozumie pojęcia określające położenie przedmiotów w przestrzeni:wysoko, nisko, obok, na, pod, za, przed i ich używa
  • Łączy obrazki w logicznie pasujące pary
  • wie, jak należy się ubrać odpowiednio do pogody
  • Prowadzi proste hodowle w kąciku przyrody – codziennie podlewa rośliny
  • Wypowiada się na temat wrażeń dotykowych

Wesołe pisanki Termin: 26.03.2018 – 30.03.2018

  • Ogląda samodzielnie książki
  • Wypowiada się na temat ilustracji, nazywając przedmioty i wskazując szczegóły
  • Słucha uważnie krótkich utworów literackich
  • Zna znaczenie słowa pisanka
  • Opisuje wygląd pisanek
  • Recytuje krótkie wierszyki ilustrowane gestem i ruchem
  • Zna niektóre zwyczaje związane ze świętami wielkanocnymi
  • Obserwuje z uwagą prowadzone doświadczenia ukazujące właściwości różnych ciał

LUTY

Eksperymentujemy Termin: 29.01.2018 – 2.02.2018

  • Aktywnie uczestniczy w organizowanych zajęciach ruchowych
  • Dostrzega skutki wykonywanych przez siebie czynności manipulacyjnych
  • Zaczyna orientować się, które zmiany są odwracalne, a które nie
  • Wypowiada się na temat właściwości wody poznanych w czasie zabaw badawczych
  • W zabawach stosuje określenia: cięższy – lżejszy

Idziemy na sanki Termin: 5.02.2018 – 9.02.2018

  • Rozpoznaje różne dyscypliny sportów zimowych
  • Nazywa sprzęt do sportów zimowych – narty, sanki, łyżwy i wie, do czego służy
  • Wypowiada się, podając zasady bezpiecznej zabawy na śniegu (np. śnieżkami rzucamy tylko poniżej pasa kolegi)
  • Dostrzega wyraźne różnice, porównując 2 obrazki
  • Rozpoznaje i nazywa typowe zjawiska atmosferyczne występujące zimą
  • Nazywa zimowe ubrania
  • Uzasadnia konieczność dostosowania ubioru do pogody

Śmiech to zdrowie Termin: 12.02.2018 – 16.02.2018

  • Zna przybory higieniczne i sposoby ich używania
  • Łączy obrazki w logiczne ciągi z uwzględnieniem następstwa czasu
  • Stosuje określenia: najpierw, potem
  • Potrafi poprawnie policzyć minimum 3 przedmioty
  • Zna i nazywa przybory do higieny jamy ustnej
  • Zna sposoby dbania o higienę jamy ustnej

Poznajemy różne zawody Termin: 19.02.2018 – 23.02.2018

  • Próbuje nowych wartościowych potraw, określa ich smak i zapach
  • Wypowiada się na temat pracy kucharki
  • Zna pracę lekarza i potrafi wymienić wykonywane przez niego czynnościach
  • Zaczyna orientować się, że niektóre codzienne zachowania mogą mieć wpływ na zdrowie, np. regularne spożywanie posiłków, zabawy na powietrzu, właściwe odżywianie się
  • Zna zawód fryzjera i wymienia jego atrybuty
  • Bierze udział w zabawach tematycznych prowadzonych przez nauczyciela

STYCZEŃ

 W krainie bajek: 2.01.2018 – 5.01.2018

Przewidywane osiągnięcia dziecka:

• Próbuje odgrywać role bohaterów znanych bajek
• Słucha krótkich bajek
• Odpowiada na proste pytania dotyczące wysłuchanego utworu
• Segreguje obiekty zgodnie z podanym kryterium
• Stosuje określenia: taki sam, różni się
• Aktywnie uczestniczy w zabawach ruchowych ze śpiewem
• Reaguje na kilka prostych sygnałów dźwiękowych
• Dostrzega zmiany zachodzące w przyrodzie zimą
• Próbuje wymyślać zakończenie bajki
• Wykonuje proste kroki taneczne zgodnie z tempem muzyki
• Próbuje opowiadać przygody bohaterów bajki, zachowując logiczny ciąg zdarzeń

Bal karnawałowy: 8.01.2018 – 12.01.2018

Przewidywane osiągnięcia dziecka:

• Zna znaczenie słowa bal
• Opisuje prostymi zdaniami wygląd różnych strojów karnawałowych
• Rozpoznaje i nazywa wybrane kolory
• Uważnie słucha poleceń nauczyciela
• Wykonuje proste zadania zgodnie z instrukcją
• Wykonuje proste ćwiczenia graficzne
• Porównuje długość, stosując określenia: krótszy, dłuższy
• Potrafi ustawić się zgodnie z poleceniem – staje w rzędzie
• Maluje farbami za pomocą palców
• Rozpoznaje dźwięki z najbliższego otoczenia
• Liczy i porównuje liczebność zbiorów

Dzień Babci i Dziadka: 15.01.2018 – 19.01.2018

Przewidywane osiągnięcia dziecka:

• Dostrzega sposób funkcjonowania rodziny wielopokoleniowej z babcią i dziadkiem
• Opowiada o swojej rodzinie
• Segreguje obiekty według kryterium długości
• Aktywnie uczestniczy w zabawach rytmicznych przy akompaniamencie muzyki z wykorzystaniem rekwizytu
• Używa zwrotów oznaczających stopień pokrewieństwa, np. babcia, dziadek
• Wyraża swoje uczucia do rodziców i bliskich
• Stara się samodzielnie wykonać pracę plastyczną – laurkę
• Układa obrazki historyjki w logiczną sekwencję zdarzeń
• Próbuje łączyć przyczynę ze skutkiem
• Podejmuje proste czynności manipulacyjne

Kto tu mieszka?: 22.01.2018 – 26.01.2018

Przewidywane osiągnięcia dziecka:

• Bawi się zgodnie z innymi dziećmi
• Przestrzega obowiązujących reguł zabawy
• Zna domy niektórych zwierząt
• Wypowiada się na temat wyglądu domów niektórych zwierząt
• Wypowiada się na temat ilustracji przedstawiających środowisko życia zwierząt leśnych
• Potrafi pogrupować przedmioty według ich liczebności
• Składa obrazek pocięty na kilka części przedstawiający sylwetkę zwierzęcia
• Wykonuje ćwiczenia kształtujące prawidłową artykulację
• Próbuje łączyć w pary obrazki przedstawiające zwierzęta i ich domy
• Posługuje się liczebnikami głównymi; wskazuje kolejne palce i wypowiada właściwe liczebniki


GRUDZIEŃ

Teatrzyk przedszkolaka: 27.11.2017 – 1.12.2017

Przewidywane osiągnięcia dziecka:

  • Poznaje różne pojęcia związane z teatrem
  • Bierze udział w zabawach parateatralnych prowadzonych przez nauczyciela
  • Próbuje kontrolować posługiwanie się głosem
  • Zna i nazywa wybrane kolory
  • Stara się śledzić treść przedstawienia i opowiadać kolejność wydarzeń
  • Próbuje układać obrazki historyjki w logiczny ciąg zdarzeń
  • Próbuje eksperymentować w trakcie malowania techniką odbijania farby w wyniku złożenia kartki
  • Potrafi śpiewać piosenki o prostej linii melodycznej

 

Czekamy na Mikołaja: 4.12.2017 – 8.12.2017

Przewidywane osiągnięcia dziecka:

  • Próbuje opisać wygląd Świętego Mikołaja
  • Stara się uważnie słuchać
  • Porównuje wysokość osób i przedmiotów; relacja: wysoki – niski
  • Liczy obiekty w zakresie minimum 3
  • Próbuje porównywać liczebność zbiorów i stosować określenie tyle samo
  • W zabawach ruchowych reaguje na umówiony sygnał
  • Odczuwa satysfakcję z wykonania wspólnej pracy – szalika dla Mikołaja
  • Odtwarza ruchem rytm piosenki

 

Zwierzęta zimą: 11.12.2017 – 15.12.2017

Przewidywane osiągnięcia dziecka:

  • Wypowiada się na temat ilustracji, nazywa wybrane zwierzęta i wskazuje szczegóły
  • Dostrzega zmiany zachodzące w najbliższym środowisku przyrodniczym związane z porą roku – zimą
  • Rozumie, że zwierzęta, tak jak ludzie, potrzebują do życia pokarmu i wody
  • Rozumie, że należy się troszczyć o zwierzęta w okresie zimy
  • Próbuje rzucać piłką do wyznaczonego celu
  • Naśladuje sposób poruszania się wybranych zwierząt
  • Liczy i porównuje liczebność zbiorów: dużo, mało, tyle samo
  • Rozróżnia ptaki (np. sikorka, wróbel) żyjące w najbliższym środowisku
  • Wie, które zwierzęta zasypiają lub nie zasypiają na zimę
  • Chętnie uczestniczy w zabawach ruchowych organizowanych przez nauczyciela

 

Wesoła choinka: 18.12.2017 – 22.12.2017

Przewidywane osiągnięcia dziecka:

  • Potrafi wspólnie śpiewać
  • Słucha uważnie opowiadań i wierszy o tradycjach związanych ze świętami Bożego Narodzenia
  • Uczestniczy we wspólnym dekorowaniu choinki
  • Odpowiada na proste pytania dotyczące wysłuchanego utworu
  • Aktywnie uczestniczy w zabawach kształtujących prawidłową artykulację
  • Próbuje wykonać prace plastyczne zgodnie ze wzorem
  • Układa krótkie życzenia świąteczne z pomocą nauczyciela
  • Próbuje wycinać nożyczkami dowolne kształty


Listopad

Kapryśna pogoda: 30.11.2017 – 3.11.2017

Przewidywane osiągnięcia dziecka:

  • Rozpoznaje zjawiska atmosferyczne i wymienia ich charakterystyczne cechy
  • Nazywa typowe zjawiska atmosferyczne: pada deszcz, świeci słońce, wieje wiatr, burza
  • Reaguje na umówiony sygnał
  • Aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach oddechowych
  • Wie, że ludzie, rośliny i zwierzęta potrzebują do życia wody
  • Stara się prawidłowo trzymać kredkę podczas rysowania

 

Mali konstruktorzy: 6.11.2017 – 10.11.2017

Przewidywane osiągnięcia dziecka:

  • Potrafi poprawnie policzyć minimum trzy przedmioty
  • Uczestniczy w zabawach polegających na powtarzaniu gestów
  • Wznosi proste konstrukcje z klocków
  • Rozpoznaje figurę geometryczną trójkąt wśród innych figur, nie nazywając je

 

Mój przyjaciel zwierzak: 13.11.2017 – 17.11.2017

Przewidywane osiągnięcia dziecka:

  • Rozpoznaje i nazywa zwierzęta – pies, kot
  • Rozumie, że o zwierzęta należy się troszczyć
  • Naśladuje sposób poruszania się wybranych zwierząt
  • Zna i nazywa wybrane kolory
  • Dobiera obrazki w logiczne pary: zwierzę – jego pokarm
  • Przestrzega obowiązujących zasad zabawy

 

Dzień Pluszowego Misia: 20.11.2017 – 24.11.2017

Przewidywane osiągnięcia dziecka:

  • Zna bohaterów książki o Kubusiu Puchatku
  • Wie, że należy dbać o zabawki
  • Odczuwa przyjemność pomagając dorosłym w codziennych czynnościach
  • Rozumie znaczenie zwrotów grzecznościowych i wie, kiedy się ich używa
  • Próbuje tworzyć zbiory dwuelementowe
  • Korzysta w ustalony sposób z przyborów gimnastycznych
  • Aktywnie uczestniczy w zabawach ruchowo-muzycznych


Październik

Moja rodzina: 2.10.2017 – 6.10.2017

Przewidywane osiągnięcia dziecka:

  • Podejmuje proste zabawy tematyczne
  • Używa zwrotów oznaczających stopień pokrewieństwa, np. babcia, dziadek, siostra, brat
  • Mówi o swojej rodzinie
  • Zna różne domy, w których mieszkają ludzie
  • Podejmuje próby liczenia przedmiotów
  • Potrafi bezpiecznie i higienicznie posługiwać się plasteliną

 

Światło czerwone światło zielone: 9.10.2017 – 13.10.2017

Przewidywane osiągnięcia dziecka:

  • Zna i nazywa wybrane kolory
  • Zna zasady bezpiecznego poruszania się podczas spacerów ich przestrzega, nie oddala się od nauczyciela
  • Stara się prawidłowo trzymać kredkę podczas rysowania
  • Zna zasady prawidłowego przechodzenia przez jezdnie z wykorzystaniem sygnalizacji świetlnej
  • Podejmuje zabawy polegające na rozpoznawaniu wybranych znaków drogowych i poznawaniu ich znaczenia
  • Rozwiązuje zagadki dotyczące ruchu drogowego

 

Jesień za oknem: 16.10.2017 – 20.10.2017

Przewidywane osiągnięcia dziecka:

  • Wykonuje ćwiczenia artykulacyjne zgodnie z poleceniami
  • Dostrzega zmiany zachodzące w środowiskach przyrodniczych jesienią
  • Rozumie pojęcia określające położenie przedmiotów w przestrzeni i ich używa: wysoko, nisko, obok, na, pod, za, przed
  • Rozpoznaje dźwięki z najbliższego otoczenia
  • Reaguje na umówiony sygnał w zabawach ruchowych
  • Rozpoznaje i nazywa dary jesieni

 

Nasze zabawki: 23.10.2017 – 27.10.2017

Przewidywane osiągnięcia dziecka:

  • Śpiewa poznane piosenki wspólnie z innymi dziećmi
  • Zna i nazywa niektóre instrumenty perkusyjne np. grzechotkę, bębenek
  • Bawi się z dziećmi przestrzegając reguł zabawy
  • Liczy w zakresie 3 wszystkie zgrupowane lub uszeregowane przedmioty
  • Uważnie słucha rozmówcy
  • Słucha krótkich opowiadań ilustrowanych pacynką o treści bliskiej dzieciom
  • Próbuje rozpoznać znane mu przedmioty za pomocą zmysłu dotyku


Wrzesień

Nasze przedszkole: 1.09.2017 – 8.09.2017

Przewidywane osiągnięcia dziecka: 

  • Używa zwrotów grzecznościowych
  • Stara się aktywnie uczestniczyć w organizowanych zabawach i zajęciach
  • Stara się zgodnie bawić z innymi dziećmi
  • Chętnie uczestniczy w zabawach ruchowych
  • Podczas zabaw ruchowych reaguje na sygnał słowny
  • Stara się przestrzegać określonych reguł w zabawach ruchowych
  • Naśladuje ruchem proste czynności
  • Rozpoznaje swój znaczek w szatni i w łazience
  • Nazywa i wskazuje części ciała

 

Wszyscy razem: 11.09.2017 – 15.09.2017

Przewidywane osiągnięcia dziecka:

  • Podaje swoje imię
  • Rozumie i wykonuje proste polecenia: przychodzi na wezwanie N., ustawia się w pociąg
  • Podejmuje proste zabawy inscenizacyjne z wykorzystaniem kukiełki
  • Próbuje wykonać proste czynności manipulacyjne
  • Stara się odkładać zabawki na ich stałe miejsce
  • Nazywa wybrane części garderoby
  • Dobiera w pary logicznie pasujące do siebie obrazki
  • chętnie uczestniczy w twórczych działaniach plastycznych
  • Stara się uczestniczyć w rozmowach prowadzonych przez N.

 

Jestem przedszkolakiem: 18.09.2017 – 22.09.2017

Przewidywane osiągnięcia dziecka:

  • Stara się ustawić zgodnie z poleceniem – umie utworzyć koło, podając innym dzieciom ręce
  • Wykonuje ćwiczenia kształtujące prawidłowy oddech
  • Próbuje naśladować ruchem sposób poruszania się zwierząt
  • Próbuje budować z klocków proste konstrukcje
  • Próbuje rozpoznawać za pomocą zmysłu dotyku przedmioty codziennego użytku i nazywa je
  • Uzupełnia obrazek, doklejając brakujące elementy
  • Biega swobodnie i zatrzymuje się na sygnał werbalny
  • Rozpoznaje dźwięki z najbliższego otoczenia
  • Rozumie, że inne dzieci mają prawo do zabawy tymi samymi zabawkami
  • Rozumie pojęcia wielkości: duży, mały i ich używa
  • Porusza się na czworakach, wspierając się na całych dłoniach i palcach stóp

 

Witamy Panią Jesień: 25.09.2017 – 29.9.2017

Przewidywane osiągnięcia dziecka:

  • Rozpoznaje i nazywa wybrane gatunki owoców i warzyw
  • Uczestniczy w zabawach doskonalących prawidłową wymowę głosek
  • Słucha z uwagą utworów literackich
  • Podejmuje próby liczenia przedmiotów
  • Próbuje odwzorować elementy rzeczywistości (jeż) w pracy plastycznej
  • Reaguje na sygnał dźwiękowy
  • Podskakuje w dowolny sposób
  • Próbuje używać pojęć określających położenie przedmiotów w przestrzeni: wysoko, nisko, obok, na, pod, za, przed
  • Odgaduje, którego spośród 3 prezentowanych obrazków brakuje
  • Próbuje uważnie obserwować otoczenie, dostrzega piękno jesiennego krajobrazu