SMERFY

 

SMERFY

Założenia dydaktyczno-wychowawcze 



ROK SZKOLNY 2018/2019

wych. Halina Molińska

 

PAŹDZIERNIK

Tydzień 1Idzie jesień… przez ogród i sad

  • poznawanie sposobów przechowywania owoców (mrożenie, suszenie, pasteryzowanie)
  • wyjaśnianie znaczenia słów owoce egzotyczne, podawanie ich przedstawicieli
  • rozpoznawanie i nazywanie najczęściej spożywanych warzyw, wskazywanie ich jadalnych części
  • rozpoznawanie i nazywanie mniej popularnych warzyw, np.: patisona, bakłażana, kabaczka
  • nazywanie przetworów z owoców i warzyw (dżemy, kompoty, soki, sałatki, kiszonki), poznawanie sposobów ich robienia

Początkowa nauka czytania i pisania – Słuch fonematyczny        

  • rytmiczny podział słów (samodzielny, swobodny podział słów na sylaby, np. w zabawach: wymyślanie mowy robotów, kosmitów, wołanie kogoś z podwórka do domu)
  • wyodrębnianie zdań w wypowiedzi (liczenie zdań, układanie odpowiedniej liczby klocków itp.)
  • wyodrębnianie słów ze zdań – liczenie słów w zdaniach
  • tworzenie zdań z określoną liczbą słów.

Przygotowanie do czytania

  • czytanie całościowe nazw umieszczonych w sali
  • czytanie całościowe wyrazów – nazw obrazków (lub równoważników zdań).

Przygotowanie do pisania

  • rozwijanie sprawności manualnej poprzez uczestniczenie w zabawach (np. z zastosowaniem klamerek, spinaczy) oraz poprzez podejmowanie działalności plastycznej
  • wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych – rysowanie po śladzie

Elementy matematyki – Orientacja przestrzenna

  • ustalanie położenia obiektów względem własnej osoby.

Liczenie

  • odróżnianie błędnego liczenia od liczenia poprawnego

 

Tydzień 2. Idzie jesień… do zwierząt

Przyroda jesienią

  • poznawanie sposobów przygotowywania się wybranych zwierząt do zimy
  • zwracanie uwagi na zmiany w wyglądzie zwierząt przed zbliżającą się zimą: zmiana ubarwienia, gęstnienie futra, piór, rozpoznawanie owoców: za pomocą dotyku, węchu, wzroku, po smaku.

Procesy poznawcze – Spostrzeganie wzrokowe

  • wyszukiwanie takich samych przedmiotów, obrazków
  • wyszukiwanie takich samych symboli graficznych – figur, liter, cyfr.

Spostrzeganie słuchowe

  • odtwarzanie proponowanego rytmu (klaskanie, tupanie)
  • rozpoznawanie wysłuchanych sylab, słów, głosek
  • wyodrębnianie zdań z wypowiedzi, rozdzielanie ich na słowa
  • określanie w zdaniu kolejności słów, ich liczby,
  • wyodrębnianie sylab w słowach; określanie ich kolejności i liczby
  • wyodrębnianie głosek w nagłosie, wygłosie, śródgłosie.

Myślenie (przyczynowo-skutkowe)

  • układanie historyjki obrazkowej (4 obrazki) według kolejności zdarzeń.

Aktywność językowa                           

Ćwiczenia narządów artykulacyjnych

  • uczestniczenie w ćwiczeniach narządów artykulacyjnych z wykorzystaniem głosek, sylab i krótkich tekstów.

Początkowa nauka czytania i pisania – Słuch fonematyczny

  • wyodrębnianie zdań w wypowiedzi (liczenie zdań, układanie odpowiedniej liczby klocków itp.)
  • wyodrębnianie słów ze zdań – liczenie słów w zdaniach
  • tworzenie zdań z określoną liczbą słów.

Przygotowanie do czytania

  • czytanie całościowe wyrazów – nazw obrazków (lub równoważników zdań).

Przygotowanie do pisania

Kącik książki

  • zachęcanie do oglądania książeczek oraz wypowiadania się na ich temat

Elementy matematyki – Orientacja przestrzenna

  • ustalanie położenia obiektów względem własnej osoby
  • posługiwanie się umownymi znakami, np. strzałkami (przygotowanie do programowania).

Liczenie

  • odróżnianie błędnego liczenia od liczenia poprawnego

Dodawanie i odejmowanie

  • kojarzenie dodawania z przybywania elementów, a odejmowania – z ich ubywaniem.

 

Tydzień 3. Co z czego otrzymujemy

Praca dorosłych

  • określanie roli różnych zawodów w życiu społecznym
  • nabywanie szacunku dla pracy ludzi wykonujących różne zawody.

Procesy poznawcze- Myślenie (logiczne)

  • wykonywanie czynności wymagających analizy, syntezy, porównywania, klasyfikowania
  • porównywanie wyglądu przedmiotów, zwierząt, roślin.

Początkowa nauka czytania i pisania – Słuch fonematyczny

  • analiza i synteza sylabowa nazw obrazków
  • wyodrębnianie ze słów głosek: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie.

Przygotowanie do czytania

  • czytanie całościowe wyrazów – nazw obrazków (lub równoważników zdań).

Przygotowanie do pisania

  • działalności plastycznej
  • odróżnianie druku od pisma
  • wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych

Elementy matematyki – Liczenie

  • posługiwanie się, w celowo stworzonych sytuacjach, liczebnikami w aspektach kardynalnym i porządkowym.

Intuicja matematyczna

  • rozpoznawanie i nazywanie figur geometrycznych: koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt; podawanie ich podstawowych cech.

W świecie techniki – Działalność badawcza

  • uczestniczenie w wybranych zabawach badawczych, np. badanie tonięcia i pływania ciał
  • poznawanie właściwości fizycznych: lodu, śniegu, wody, powietrza, piasku, gliny, węgla kamiennego i soli kamiennej.

Działalność konstrukcyjno-techniczna

  • poznawanie etapów produkcji (np. papieru, chleba, cukru itp.) z wykorzystaniem filmu, internetu.

Działalność plastyczna – Zainteresowania plastyczne

  • lepienie z gliny, masy solnej, masy papierowej, plasteliny kształtów realnych i kształtów nierealnych.

 

Tydzień 4. Idzie jesień… z deszczem

  • dostrzeganie i nazywanie zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią
  • zwracanie uwagi na ubiór dostosowany do warunków atmosferycznych
  • obserwowanie zmian zachodzących późną jesienią (mgły, intensywne opady deszczu, silny wiatr, coraz krótsze dni, obniżanie się temperatury powietrza itp.).

Działalność badawcza

  • obserwowanie zjawisk fizycznych w najbliższym otoczeniu

Procesy poznawcze – Spostrzeganie wzrokowe

  • porównywanie par obrazków; wskazywanie różnic i podobieństw między nimi
  • uzupełnianie brakujących elementów na obrazkach, rysunkach
  • kończenie rysunków według wzoru.

Spostrzeganie słuchowe

  • rozpoznawanie różnych odgłosów, np.: przelewania wody, przesypywania różnych substancji
  • rozpoznawanie wysłuchanych sylab, słów, głosek
  • wyodrębnianie głosek w nagłosie, wygłosie, śródgłosie
  • liczenie głosek.

Myślenie (twórcze)

  • kończenie zdania, Co by było, gdyby…?

Myślenie (logiczne)

  • wykonywanie czynności wymagających analizy, syntezy, porównywania, klasyfikowania
  • dostrzeganie zmian – odwracalnych i nieodwracalnych (np. pory roku, zepsute zabawki).

Pamięć

  • zapamiętywanie informacji po to, żeby móc je kiedyś wykorzystać.

Uwaga

  • skupienie uwagi na osobach, przedmiotach, obrazkach, wyjaśnieniach, treściach przedstawianych wierszy, opowiadań
  • dłuższe skupienie uwagi na wykonywanych ćwiczeniach, zadaniach, pracach plastycznych.

Aktywność językowa – Ćwiczenia artykulacyjne

  • uczestniczenie w ćwiczeniach utrwalających prawidłową wymowę poszczególnych głosek.

Poprawność gramatyczna wypowiedzi

  • poprawne stosowanie przymiotników (ciepły, mokry…), przysłówków (ciepło, mokro, daleko…), spójników (i, bo…).

Początkowa nauka czytania i pisania – Słuch fonematyczny

  • tworzenie słów (lub wyszukiwanie obrazów) zawierających daną sylabę na początku, na końcu lub w środku
  • układanie rymów do podanych słów
  • wyodrębnianie ze słów głosek: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie.

Przygotowanie do pisania

  • odróżnianie druku od pisma
  • wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych

WRZESIEŃ

Tydzień 1. To jestem ja

  • przedstawianie się, opisywanie swojego wyglądu
  • określanie swoich zainteresowań.
  • rozpoznawanie i przedstawianie różnych stanów emocjonalnych (złość, radość, smutek, strach, zazdrość, zawstydzenie).
  • rozumienie potrzeby dbania o prawidłową postawę ciała
  • uczestniczenie w swobodnych zabawach ruchowych, uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych.

Procesy poznawcze – Uwaga

  • skupianie uwagi na przedmiotach, treściach przekazywanych przez nauczyciela, kolegów.
  • formułowanie dłuższych wypowiedzi o ważnych sprawach
  • wypowiadanie się na temat wysłuchanych utworów literackich.

Początkowa nauka czytania i pisania  – Słuch fonematyczny

  • wyodrębnianie zdań z wypowiedzi (liczenie zdań, układanie odpowiedniej liczby klocków itp.)
  • wyodrębnianie sylab ze słów, analiza i synteza sylabowa nazw obrazków.
  • czytanie całościowe nazw umieszczonych w sali
  • układnie swojego imienia z liter, według wzoru, a potem – bez wzoru. 5l
  • rozwijanie sprawności ruchowej
  • rozwijanie sprawności manualnej poprzez uczestnictwo w zabawach (np. z zastosowaniem klamerek, spinaczy) oraz poprzez podejmowanie działalności plastycznej.

Elementy matematyki – Orientacja przestrzenna

  • ustalanie położenia obiektów względem własnej osoby
  • określanie położenia przedmiotów względem innych przedmiotów
  • odróżnianie błędnego liczenia od liczenia poprawnego.

W świecie sztuki – muzyka – Muzyka i śpiew

  • nauka krótkich piosenek, uczestniczenie w zabawach muzyczno-rytmicznych: ze śpiewem, tanecznych.

 

Tydzień 2. Moja grupa

Koledzy, grupa przedszkolna – Dziecięce relacje

  • przestrzeganie ustalonych umów i zasad obowiązujących w przedszkolu.
  • dzielenie się wrażeniami, spostrzeżeniami z obserwacji danego zdarzenia, danej sytuacji
  • poznawanie zasad zgodnej komunikacji (np. nieprzerywanie wypowiedzi innych, niepodnoszenie głosu w przypadku różnicy zdań, patrzenie w kierunku rozmówcy itp.).
  • wypełnianie obowiązków związanych z pełnieniem roli dyżurnego.
  • rozpoznawanie i nazywanie takich wartości, jak: miłość, dobro, przyjaźń, prawda, szacunek, szczęście, uczciwość, odwaga, tolerancja itp.

Procesy poznawcze

  • wyszukiwanie takich samych przedmiotów, obrazków
  • wyszukiwanie takich samych symboli graficznych – figur, liter, cyfr. 5l.
  • odtwarzanie proponowanego rytmu (klaskanie, tupanie)
  • rozpoznawanie wysłuchanych sylab, słów, głosek
  • wyodrębnianie zdań z wypowiedzi, rozdzielanie ich na słowa, określanie w zdaniu kolejności słów, ich liczby
  • wyodrębnianie sylab w słowach; określanie ich kolejności i liczby. 5l.
  • powtarzanie z pamięci wierszy, piosenek

Aktywność językowa – Ćwiczenia narządów artykulacyjnych

  • uczestniczenie w ćwiczeniach narządów artykulacyjnych, z wykorzystaniem głosek, sylab i krótkich tekstów.
  • wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych

Elementy matematyki

  • różnicowanie prawej strony i lewej strony
  • ustalanie położenia obiektów względem własnej osoby
  • wykorzystywanie figur geometrycznych w ćwiczeniach matematycznych, zabawach, grach.

Działalność plastyczna

  • tworzenie kompozycji z różnych materiałów i tworzyw (kolaż).

Rozwój fizyczny

  • uczestniczenie w swobodnych zabawach ruchowych, uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych.

 

Tydzień 3. Moja droga do przedszkola

Bezpieczeństwo – Dbałość o bezpieczeństwo

  • poznawanie zasad ruchu drogowego w celu bezpiecznego poruszania się po ulicach (pod opieką osoby dorosłej)
  • poznawanie numerów alarmowych: 999, 998, 997 i 112.

W świecie techniki

  • poznawanie wybranych znaków drogowych
  • poznawanie samochodów specjalistycznych: straży pożarnej, policji, karetki pogotowia;

Początkowa nauka czytania i pisania – Słuch fonematyczny

  • wyodrębnianie zdań z wypowiedzi (liczenie zdań, układanie odpowiedniej liczby klocków itp.)
  • wyodrębnianie sylab ze słów
  • analiza i synteza sylabowa nazw obrazków. 5l.

Elementy matematyki – Orientacja przestrzenna

  • różnicowanie prawej strony i lewej strony
  • rozpoznawanie i nazywanie wybranych figur geometrycznych: koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt; podawanie ich podstawowych cech.

Aktywność ruchowa – Sprawność ruchowa

  • uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę ciała, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementem czworakowania, z elementem skoku, podskoku, z elementem rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowej, ze śpiewem, uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych.

 

   Tydzień 4. Idzie jesień… przez las, park

Przyroda – Obserwacja przyrody

  • uczestniczenie w wycieczkach pozwalających w sposób bezpośredni zapoznać się z wybranymi środowiskami przyrodniczymi (las, pole, park, staw…), ze zwierzętami i roślinami tam żyjącymi
  • nazywanie wybranych drzew – liściastych i iglastych
  • rozpoznawanie drzew po liściach i owocach
  • poznawanie ogólnej budowy drzewa (pień, korzenie, korona)
  • gromadzenie owoców drzew w kąciku przyrody; wykorzystanie ich do wszelkiej działalności matematycznej, plastycznej, muzycznej, w relaksacji czy w ćwiczeniach ruchowych
  • poznawanie wybranych przedstawicieli grzybów jadalnych (borowik, maślak, kurka itp.) i niejadalnych (muchomor czerwony, muchomor sromotnikowy itp.).

Początkowa nauka czytania i pisania – Słuch fonematyczny

  • rytmiczny podział słów (samodzielny, swobodny podział słów na sylaby, np. w zabawach: wymyślanie mowy robotów, kosmitów, wołanie kogoś z podwórka do domu)
  • wyodrębnianie zdań w wypowiedzi (liczenie zdań, układanie odpowiedniej liczby klocków itp.)
  • tworzenie zdań z określoną liczbą słów. 5l.

Elementy matematyki

  • odróżnianie błędnego liczenia od liczenia poprawnego

W świecie sztuki – teatr  – Teatr dziecięcy

  • uczestniczenie w krótkich przedstawieniach wykorzystujących treść utworów literackich
  • odgrywanie ról w zabawach parateatralnych; posługiwanie się mową, mimiką, gestem, ruchem.

Aktywność ruchowa – Sprawność ruchowa

  • uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę ciała, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementem czworakowania, z elementem skoku, podskoku, z elementem rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowej, ze śpiewem, uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych.

 



ROK SZKOLNY 2017/2018

wych. Izabela Chałaszczyk

 

SMERFY

Założenia dydaktyczno-wychowawcze 

KWIECIEŃ

03.04. – 06.04.2018    DZIEŃ I NOC

  • dokonuje analizy i syntezy głoskowej wyrazów
  • podaje wyrazy ze wskazaną głoską w nagłosie, śródgłosie i wygłosie
  • zna wielką literę drukowaną N
  • zna pojęcia ze świata przyrodniczego, rozumie zależność zwierząt od świata roślin
  • zna następstwo dnia i nocy
  • określa głośność muzyki
  • reaguje na sygnał dźwiękowy
  • wie, co to jest kołysanka
  • klasyfikuje zwierzęta pod względem ich aktywności w ciągu doby
  • wykonuje pracę plastyczną
  • rozpoznaje prawą i lewą stronę
  • słucha opowiadania i wypowiada się na jego temat

09.04. – 13.04.2018 DBAMY O NASZĄ PLANETĘ

  • zna kształt cyfry 8
  • klasyfikuje przedmioty
  • przelicza i porównuje liczebność zbiorów
  • słucha wiersza i wypowiada się na jego temat
  • zna pojęcie kosmos
  • poznaje nazwy planet
  • uczestniczy w zabawach muzyczno-ruchowych
  • wie, w jaki sposób segregować odpady
  • rozumie konieczność dbania środowisko, wypowiada się na temat dbania środowisko

16.04. – 20. 04. 2018 W ZDROWYM CIELE ZDROWY DUCH

  • zna wielką literę drukowaną C
  • rozpoznaje litery
  • układa wyrazy z liter
  • dokonuje analizy i syntezy głoskowej wyrazów
  • liczy sylaby w wyrazach
  • wykonuje układ ruchowy do popularnej piosenki
  • wie, jakie są warunki niezbędne do wzrostu rośliny
  • nazywa rośliny i owoce
  • klasyfikuje rośliny
  • wie, na czym polega zdrowe odżywianie
  • rozpoznaje smaki
  • przygotowuje sałatkę
  • wie, jak należy dbać o zdrowie
  • wypowiada się na temat uprawiania sportu
  • zna zawody związane ze służbą zdrowia
  • wie, że nie może samemu przyjmować leków
  • wie, jak dbać o higienę zębów

23.04. – 27.04.2018 MIESZKAM W POLSCE

  • zna wygląd mapy Polski, wskazuje na mapie niektóre regiony kraju
  • wie, czym jest stolica kraju, nazywa stolicę swojego kraju
  • wskazuje najpopularniejsze miejsca na mapie Polski
  • słucha opowiadania o legendach Warszawy
  • wykonuje wspólnie pracę techniczną poznaną techniką
  • zna symbole narodowe: flagę, godło i hymn
  • zna niektóre tańce polskie

MARZEC

26.02. – 02.03.2018r.  – Kolorowy świat

  • Dobiera przeciwstawne obrazki
  • uważnie słucha opowiadania i zadaje pytania do jego treści
  • wie, jak wyglądają zwierzęta egzotyczne
  • odgrywa rolę przy użyciu kukiełki
  • wyraża ekspresję twórczą podczas zabaw
  • określa kierunki i miejsca na kartce papieru
  • klasyfikuje przedmioty według wielkości
  • wykonuje dodawanie w sytuacji użytkowej
  • bierze udział w zorganizowanych zajęciach ruchowych
  • posługuje się w zabawie pojęciami dotyczącymi następstw czasu
  • zna wielką drukowaną literę S

05.03. – 09.03.2018r.–Muzyka wokół nas

  • rozpoznaje i nazywa wybrane instrumenty muzyczne
  • wywołuje dźwięki, wykorzystując różne przedmioty
  • wyraża muzykę ruchem
  • przelicza i porównuje liczebność zbiorów
  • klasyfikuje przedmioty według przeznaczenia
  • wyraża swoje rozumienie świata za pomocą impresji technicznych i plastycznych
  • wykonuje instrument z dostępnych materiałów
  • wycisza się przy muzyce
  • rzeźbi z plasteliny
  • odczytuje mapę dojścia do przedmiotu
  • posługuje się nazwami dni tygodnia
  • zna kształt cyfry 7
  • opisuje położenie przedmiotów
  • zna dźwięk i wygląd harfy
  1. 03. – 16.03.2018 r.–Nadchodzi wiosna
  • zna cykliczne następstwo pór roku
  • zna i opisuje niektóre zjawiska atmosferyczne występujące wiosną
  • stosuje w wypowiedziach nowo poznane wyrazy dotyczące opisu cech pory roku zgodnie z ich znaczeniem
  • śpiewa piosenkę, rozmawia na temat jej treści
  • potrafi nazwać aktualną porę roku i opisać słownie jej cechy charakterystyczne
  • chętnie uczestniczy w zabawach ruchowych
  • rozpoznaje odgłosy przyrody i umie je naśladować
  • rozpoznaje i nazywa wiosenne kwiaty
  • uczestniczy w zakładaniu hodowli fasoli
  • rozumie pojęcie zwiastuny wiosny
  • rozpoznaje i nazywa ptaki przylatujące wiosną
  • dostrzega prawidłowości i zależności między zjawiskami w najbliższym otoczeniu
  • prowadzi proste obserwacje przyrodnicze
  • przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas spaceru
  • zna wielką, drukowaną literę Z

 19.03. – 23.02.2018 r. –Wiosenne sprzątanie

  • uważnie słucha utworu literackiego i zadaje pytania do jego treści
  • wie, jakie jest znaczenie wody dla życia ludzi, zwierząt, roślin
  • posługuje się pojęciami dotyczącymi zjawisk przyrodniczych
  • wie, jak poruszają się zwierzęta
  • zna wielką, drukowaną literę Ł
  • zna sprzęty gospodarstwa domowego
  • zauważa zmiany w układzie przedmiotów
  • zna figury geometryczne
  • łączy obrazki w pary
  • wykonuje pracę techniczno – konstrukcyjną
  • wykonuje eksperymenty, rozumie działanie wybielacza
  • dba o porządek

26.03. – 30.02.2018 r. –Jajka malowane

  • zna niektóre tradycje związane ze świętami wielkanocnymi
  • zna wielką drukowaną literę J
  • zna i wykonuje podstawowy krok Krakowiaka
  • dokonuje analizy i syntezy słuchowej wyrazów
  • wypowiada się na temat obchodzenia świąt w jego rodzinie
  • wykonuje kartkę wielkanocną
  • śpiewa piosenkę ludową
  • zna technikę wykonania pisanek
  • wie, jak i dlaczego należy segregować śmieci

LUTY

29.01. – 02.02.2018 r.  –   Lubimy eksperymentować

  • słucha tekstów literackich i chętnie wypowiada się na ich temat
  • potrafi wyrażać własne doświadczenia
  • zna i rozumie znaczenie pojęć: naukowiec, eksperyment
  • wykazuje płynność i dokładność w trakcie wykonywania ćwiczeń grafomotoryczne.
  • wie o konieczności przebywania na świeżym powietrzu
  • bierze udział w organizowanych zajęciach ruchowych – wykonuje ćwiczenia według instrukcji słownej i pokazu
  • przeprowadza proste eksperymenty badawcze, wykonuje proste zabawy badawcze
  • rozumie sens zakazu jedzenia śniegu
  • zna i potrafi podać nazwy instrumentów, wygrywa rytm muzyki na instrumentach
  • bierze udział w organizowanych zajęciach ruchowych – wykonuje ćwiczenia według instrukcji słownej i pokazu
  • zna i rozumie pojęcie pojemności naczyń, potrafi szacować wielkości „na oko”

      05.02. – 09.02.2018 r. – Zimowe zabawy

  • słucha tekstów literackich i chętnie wypowiada się na temat ich treści
  • przelicza w zakresie minimum 5, stosuje liczebniki porządkowe
  • wykazuje zainteresowanie pisaniem i czytaniem, potrafi prowadzić dialog
  • wie o konieczności przebywania na świeżym powietrzu
  • poprawnie nazywa obserwowane rzeczy i zjawiska
  • rozpoznaje figury geometryczne i je nazywa (trójkąt), dostrzega cechy figur geometrycznych
  • układa kompozycje z figur geometrycznych, czerpie satysfakcję z własnej aktywności twórczej
  • właściwie posługuje się określeniami stron (prawa, lewa) i potrafi je rozróżnić
  • wygrywa rytm muzyki na instrumentach perkusyjnych , śpiewa znane piosenki
  1. 02. – 16.02.2018 r. – Lubimy się śmiać
  • sprząta po zakończonej zabawie, rozumie konieczność utrzymywania porządku
  • wie, że bałagan może być przyczyną wypadków
  • orientuje się w kierunkach przestrzennych: na prawo, na lewo, wyżej, niżej, dalej, bliżej
  • projektuje kompozycje płaskie, umiejętnie przykleja drobne elementy
  • dodaje i odejmuje oraz przelicza elementy zbioru pięcioelementowego
  • poprawnie używa liczebników głównych i porządkowych
  • stara się logicznie myśleć i wyciągać właściwe wnioski, łączy przyczynę ze skutkiem

       19.02. – 23.02.2018 r. –   Kim będę, gdy dorosnę?

  • zna nazwy wybranych zawodów i związanych z nimi czynności
  • potrafi identyfikować przedmioty z właściwym zawodem
  • potrafi prowadzić dialog, dzieli się posiadaną wiedzą
  • aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach artykulacyjnych
  • ćwiczy mięśnie narządów mowy
  • zna i stosuje pojęcie para
  • potrafi wykonywać czynności manipulacyjne na przedmiotach i przewidywać ich skutki
  • przelicza, dodaje i odejmuje w zakresie minimum 5
  • potrafi odtworzyć liczbę słyszanych dźwięków, powtarza usłyszane rytmy
  • dostrzega rytmy w otoczeniu, wykazuje się spostrzegawczością
  • zna nazwy instrumentów, słucha w skupieniu muzyki odtwarzanej z nagrań
  • chętnie wypowiada się na określony temat
  • stara się tańczyć zgodnie z dźwiękami muzyki
  • bierze udział w organizowanych zajęciach ruchowych – wykonuje ćwiczenia według instrukcji słownej i pokazu

STYCZEŃ

02.01. – 05.01.2018 Dawno, dawno temu…

  • zna wielką literę drukowaną B
  • dokonuje analizy słuchowej wyrazu
  • wykleja szablon, używając kleju i bibuły
  • wypowiada się na określony temat
  • wypowiada się w różnych technikach plastycznych
  • wyraża emocje podczas składania życzeń
  • zna cechy pór roku
  • słucha baśni
  • przelicza obiekty i dodaje
  • zna kształt cyfry 4
  • śpiewa piosenki
  • wie, czym zajmowali się rycerze
  • wykonuje rekwizyty i używa ich podczas odgrywania scenek

08.01 – 12.01.2018 Zabawa karnawałowa

  • zna wielką literę drukowaną L
  • podaje wyrazy rozpoczynające się na daną głoskę
  • jest sprawne fizycznie
  • rozwija wyobraźnię podczas tworzenia maski karnawałowej
  • zna specyfikę balu karnawałowego
  • układa historyjkę obrazkową
  • rozwiązuje zagadki
  • wykonuje proste eksperymenty i wyciąga z nich wnioski
  • poszukuje sposobów uzyskania różnych dźwięków
  • gra na nietypowych przedmiotach
  • bierze udział w zabawach ruchowych na powietrzu
  • zna specyfikę zawodu krawca
  • wie, jakimi przyborami posługuje się krawiec

15.01. – 19.01.2018 Święto Babci i Dziadka

  • potrafi wyjaśnić pokrewieństwo między członkami rodziny
  • wie, co to jest drzewo genealogiczne
  • opowiada o swojej rodzinie
  • zna kształt cyfry 5
  • liczy obiekty, porównuje zbiory
  • próbuje układać zagadki matematyczne
  • dodaje i odejmuje na liczmanach
  • tworzy prezent dla dziadka
  • odczuwa bliskość z dziadkami
  • wie, w jaki sposób okazać szacunek starszym osobom
  • wykazuje orientację w przestrzeni
  • rozwija sprawność fizyczną podczas zajęć ruchowych

22.01. – 26.01.2018 Gdzie mieszkasz?

  • wypowiada się na temat swojego domu
  • zna pomieszczenia w budynkach mieszkalnych, zna różne rodzaje budynków mieszkalnych
  • odgrywa role w zabawach tematycznych, przestrzega reguł zabawy
  • zna wielką literę drukowaną D, przelicza litery w słowach

GRUDZIEŃ

27.11.2017 – 01.12.2017  CZEKAMY NA CIEBIE MIKOŁAJU

  • zna kształt cyfry 3
  • wypowiada się za pomocą technik plastycznych
  • rozwija spostrzegawczość
  • rozumie następstwo czasu
  • wycina gwiazdki z papieru, rozwija sprawność ręki
  • przelicza i dopełnia do wskazanej liczby
  • układa przedmioty według wielkości rosnącej i malejącej
  • wypowiada się na temat postaci Świętego Mikołaja
  • wie, czego potrzebują zwierzęta zimą
  • uważnie słucha i przyswaja wiedzę o lesie, wie czym zajmuje się leśnik

04.12.2017 – 08.12.2017  ZAPRASZAMY NA TEATRZYK

  • zna figury geometryczne
  • potrafi zachować się odpowiednio podczas przedstawienia teatralnego
  • zna specyfikę zawodu aktora
  • wypowiada się na temat swojego ulubionego bohatera bajkowego
  • orientuje się, jakie mogą być lalki teatralne
  • tworzy rekwizyty teatralne
  • potrafi odegrać scenkę ,wykorzystując pacynki
  • słucha uważnie czytanego tekstu literackiego
  • wciela się w wybrane role i odgrywa scenki
  • wykonuje kukiełkę
  • zna pomieszczenia w teatrze
  • wie, czym zajmują się osoby pracujące w teatrze
  • ogrywa scenki
  • wie, co to jest pantomima
  • pokazuje wskazane emocje ruchem, gestem i mimiką

11.12.2017 – 15.12.2017  ŚLADY NA ŚNIEGU

  • wie jakie zwierzęta i dlaczego zapadają w sen zimowy
  • nazywa zwierzęta leśne
  • dopasowuje ślady do zwierząt
  • rozwiązuje zagadki słowne i dźwiękowe
  • układa obrazek pocięty na części
  • zna zagrożenia ze świata przyrody wie, jak zachować się w lesie
  • śpiewa nowo poznaną piosenkę
  • rozwija analizę i syntezę słuchową
  • zna wielką drukowaną literę P
  • wykonuje pracę techniczną według instrukcji i pokazu

11.12.2017 – 15.12.2017  ŚWIĄTECZNE DRZEWKO

  • wskazuje różnice między drzewem liściastym, a drzewem iglastym
  • zna budowę drzewa
  • wypowiada się na temat tradycji
  • wykonuje ozdoby choinkowe według instrukcji i własnego pomysłu
  • odczuwa radość z powodu wspólnego ubierania choinki
  • słucha świątecznej muzyki, śpiewa kolędę
  • wie, do czego służą pieniądze
  • pomaga w dekorowaniu stołu, spożywa świąteczny posiłek w grupie przedszkolnej